Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Pěkné vzpomínání na život od Oty Maška
Autor: mystikus (Stálý) - publikováno 18.5.2016 (16:30:31)


OTA MAŠEK


S VLASTOU – NA BĚLEHRAD!


S VLASTIMILEM HORTEM jsem nejvíce času strávil v roce 1970 při historickém utkání šachistů CCCP–Svět v Bělehradě.

 

Náš velmistr byl nejmladším mezi veličinami, které se tam podařilo dát dohromady. Jen si ta jejich jména a jejich věk zopakujme: Spasskij (33), Petrosjan (41), Korčnoj (39), Polugajevskij (36), Geller (48), Smyslov (49), Tajmanov (38), Botvinnik (59), Tal (34), Keres (54), náhradníci: Štejn (36), Bronštejn (46). Svět: Larsen (35), Fischer (27), Portisch (33), Hort (26), Gligorič (47), Reshewski (59), Uhlmann (35), Maulovič (35), Najdorf (60), Ivkov (37), náhradníci: Olafsson (35), Darga (36).

 

Hort to neměl v Bělehradě ani trochu lehké. Obstát proti dvojnásobnému mistru CCCP Lvu Polugajevskému byla krutá role. Ale „neotrlý nováček“ Vlasta se Lva nezalekl a získal ve čtyřech partiích vítězství 2,5:1,5.

 

Neměl to však lehké ani jinak. Po vyčerpávajících nebo přerušovaných partiích jsem mu nemohl dopřát milovaný spánek, kterým byl proslulý jako – jezevec. „Nespím rád, ale proto, že spánek je nejlepší ochrana zdraví a zásobárna nervové energie,“ bráníval se. Uznával jsem to, avšak každé ráno jsem ho budíval: „Tak máš rozbor partií včerejšího kola?“ Měli jsme domluveno, že přivezeme z Bělehradu knihu, Vlastimilův rozbor partií a mé karikatury účastníků, fejetony o hráčích a prostředí. A tak vždycky, když by si Vlasta ráno rád přispal, musel se zakousnout do partií a okomentovat je.

 

A přece o naší společné jízdě do Bělehradu nemusela spatřit světlo světa kniha, ale jen – náš nekrolog. Chybělo k tomu málo – desetina, snad setina vteřiny. Jeli jsme k Utkání století Hortovou „er–osmičkou“. Devět set kilometrů jsme si stačili vyprávět a zahánět tak pokušení spánku. Povídalo se o všem možném. Jak coby klučina Vlasta netrpěl šachovou tísní.

 

Když se soupeř dlouho rozmýšlel, odběhl si Vlastík zahrát ping–pong či fotbal na blízké hřiště, nebo se jel projet na kole.

 

Cesta utíkala, ale nevyspalost stahovala víčka jako roletu.

Sto kilometrů před Bělehradem, k páté hodině ranní, jsem uposlechl Vlastovy výzvy: „Klidně si pospi, je to už jen pár kilometrů, jsem v kondici.“

 

Zdříml jsem si. Na hodinku? Na minutu?

Nevím. Nepamatuji se. Zato nezapomenu, že jsem najednou viděl strašně bílý, rychle se rozrůstající patník, potom prudký smyk na druhou stranu a celou řadu dalších vyceněných zubů patníků.

 

Zdříml si také Vlastimil. Na vteřinu? Desetinu? Setinu vteřiny? To už nevyluštíme. Všechno to dobře dopadlo, a tak naše švejkovské: Hurá na Bělehrad! neskončilo na vozíčku pro invalidy, nebo věčným spánkem.

 

 

RAKETOVÝ SPRINT

 

Je těžké dohnat sprintera. VILDA MANDLÍK byl nějaký sprinter! A přeci jej dohnala – padesátka!

 

Vždycky jsem obdivoval jeho vitalitu, dravost. Pedant by býval našel v jeho stylu leccos nepředpisového a chtěl by ho nalisovat do své vzorkové škatulky. Jenže tím by zbavil Mandlíka jeho přirozené pohybovosti, kterou získávají kluci v nekonečných kláních s hadrákem a jiných kratochvílích. Dravě bujnou, k legracím vždycky ochotnou náturu neztrácel Vilda ani v těžkých ranních posilovačích, kdy by jiný duši vypustil.

 

Až do pětasedmdesátých let jsem netušil – stejně jako tisícovky svědků jeho skvělých sprintů, že musel bojovat nejen o své místo v atletickém nebi, ale také sám se sebou. S nebezpečnou záduchou. Přepadala jej v prašném prostoru, při změnách klimatu. Rval se s tím neduhem. Sám. Když prohrál v mezistátním utkání s Poláky stovku, neřekl nikomu, že noc před závodem prochodil po ulicích Varšavy – nechtěl kašlem budit ostatní kluky.

 

Vilda nemíval raketový start. Zato v poslední desítce, dvacítce dokázal dohnat počáteční ztrátu.

Úspěchy v atletice málem překonal – ve fotbale. Neporozuměním v Dukle se měl loučit s lehkou atletikou, a stal se – na krátký čas – raketově rychlým křídlem. Avšak stará láska nerezaví. Vrátil se na atletickou dráhu. Ku prospěchu především tohoto našeho elitního sportu.

 

Později měl jiné raketové starosti. Mandlíkovic dcerka HANKA (narozená 19. února 1962 v Praze) nešla ve stopách otcových atletických úspěchů, ale zamilovala se do tenisové rakety. Stala se členkou Mezinárodní síně slávy, byla v roce 1978 juniorskou mistryní světa. Vyhrála 27 mezinárodních turnajů WTA ve dvouhře. Dotáhla to až do finále Wimbledonu, vítězství na Roland Garros 1981, Austrálie v roce 1980, USA 1986. Mistryní ČSSR byla v letech 1980–1981. Finalistkou Wimbledonu se stala v roce 1981 a také v roce 1986. Zvítězila na Federation Cupu 1983–1985. Od roku 1990 trénovala Janu Novotnou. S jakým úspěchem? Na to dává odpověď triumf Jany ve Wimbledonu 1998.

 

Mandlíková patří ke kvalitním trenérkám v bílém sportu.

 


NEPŘEPSAL SE ZIŠTNĚ


V božsky klidném koutě přírody, v idylickém městečku Simiane v Horní Provence, trávíval každé léto náš slavný krajan OTAKAR KUBÍN, podepisující svá díla COUBINE; francouzsky se tak správněji česky jeho jméno hláskovalo.

 

Když jsme Mistra tenkrát v sedmašedesátém objevili po mnoha zmatených objížďkách, byli jsme překvapeni skromností toho městečka, ale též malebností starých uliček a výhledy do polí zvláště levandulových modrorůžových lánů, ne nepodobných obrovským hadům, vinoucích se mezi šedozelenými pokroucenými morušemi.

 

Když jsme konečně našli starý hrad, který starosta městečka přenechal Mistrovi k bezplatnému pronájmu, přivítala nás paní Kubínová s omluvou, že manžel si obvykle po obědě zdřímne…

 

Strávili jsme u nich dvě naplněná odpoledne obohacujícím užitkem. Nás zajímaly pochopitelně Mistrovy obrazy. Měl je seskupeny v poměrně malé místnosti. Byla ta díla klíčem k celé jeho tvorbě z různých časových epizod.

 

Zatímco jsem se pokoušel obrazy snímat technickým vynálezem fotoaparátu, zapomněl jsem v rozrušení vytáhnout tubus objektivu leiky, takže z toho byl jen barevný mišmaš… Mistr si pobrukoval u starého spinetu mozartovské melodie. V tom spinetu měl zamontovaný magnetofon…

 

Když jsem se konečně odtrhl od prohlížení vybraných lahůdek výtvarných pozic, která prý podle rozhodnutí Mistra nebudou nikdy k prodeji – jsou to jakési milníky vývoje jeho nadání, zabubnoval jsem na vlasteneckou strunu: „Mistře, kdypak se podíváte do rodných Boskovic? Nestýská se vám?“

„Stýská, zejména po Slavii,“ odpověděla za pana Kubína jeho choť.

„Po té kavárně?“ zareagoval jsem nesmyslně.

„Ale ne! Po tom stadionu ve Vršovicích,“ korigovala mne paní Kubínová. „Bydleli jsme kousek od stadionu. Strašně fandil, vždyť sám v mládí zuřivě kopal.“

 

Mistr se lišácky pousmál. Povytáhl kapánek nohavici u kalhot. Měl tam pěkně ohyzdnou jizvu – vzpomínka na to fotbalové utkání. Taky hrával tenis, bruslil, plaval, samozřejmě cvičil na nářadí. Ten fotbal, ten mu v Simiane scházel…

 

Po dvou dnech, které jsme u Kubínových v Simiane absolvovali s fantastickými dojmy, jsme se přes pozvání k výletům do okolí, museli rozloučit – plánů na cesty bylo kvantum, franků však nezbývalo. Upřímně jsme zvali Mistra, aby se brzy vrátili domů, na Moravu. Upřímně nám to on i jeho paní přislíbili. Ale nedočkali jsme se. Nerozloučil se již s krásnou provensálskou přírodou – jeho přírodou, kterou tak miloval a okouzleně ztvárnil v obrazech, že i Francouze samotné učil vnímat bohatost a kouzlo Provence.

 

Navždycky v ní spí.

 

https://www.youtube.com/watch?v=whfszpVcT28

 

 

 

OTAKAR KUBÍN

 

    22.10.1883   BOSKOVICE             ۞    7.10.1969    SIMIANE U MARSEILLE

 

 

Coubine nebo Kubín (Otakar), český malíř, grafik a sochař (Boskovice, Morava, 1883 – Marseille, 1969). Po dvou letech studií na sochařské škole v Hořicích se vrátil k malířství, které studoval od 1900 do 1904 na Akademii výtvarných umění v Praze. Od 1903 studijní stáže směr Francie, Belgie a Itálie. Jeho první díla se připojují k programu skupiny Osma, odkud vzešel. Jejich expresivní ráz prozrazuje vliv van Gogha (Vybírání brambor). 1912 odešel Kubín do Francie a usadil se v Provence, v Apt, později v Simiane–la–Rotonde. Vytvořil rozsáhlé dílo zahrnující krajiny, květinová zátiší, portréty a akty (Akt, Kytice ve džbánu, Jaro v Simiane). Tato lyrická tvorba představuje originální symbióznost a serióznost české tradiční barevnosti a jasu s francouzskou klasicistickou harmonií. Kubín zůstal v kontaktu se svou rodnou zemí, zúčastňoval se pravidelně výstav pražské umělecké společnosti Umělecká beseda. Ilustroval zejména díla Allen od Larbauda a Bouře od Mauriaca. Po návratu do Československa v roce 1951 se umělec věnoval výhradně krajinomalbě: vzpomínky na Provence nebo pohledy na jižní Moravu, v nichž výbuch světla ztlumil barvy a rozmělnil tvary, stínováním sotva dodržené. V roce 1964 se vrátil do Provence završit svůj nesmlouvavý a neúnavný úděl.

 

Petit Larousse de la peinture, Paris 1979

 

 

*

 

Tolik slovníkové heslo francouzské encyklopedie. Otakar Kubín skutečně patří k nemnoha výtvarným umělcům, jejichž jméno dosáhlo světové proslulosti. O jeho obrazy měli zájem nejen bohatí sběratelé, ale i výtvarné galérie, vycházely publikace s popisem a rozborem jeho prací. Jméno Othon Coubine – francouzská varianta českého Otakar Kubín – se stalo ve francouzské krajinomalbě dvacátých a třicátých let našeho století pojmem.

 

Malířův otec Jan Kubín měl knihkupectví v Boskovicích. V tomto moravském prvotřídním městečku na předělu Českomoravské vysočiny a Drahanské vrchoviny, s půvabným zámkem a romantickou rockovou siluetou hradní zříceniny nad ním, se Otakar narodil 22. října 1883.  Sám o svém dětství a prvních výtvarných pokusech přiznával: „Než jsem začal chodit do školy, působilo mi mnoho radosti kreslení a neméně tež malování. Ve starých svazcích Dětské zahrádky jsem tehdy koloroval reprodukce, přičemž mi matka dávala pokyny, jak malovat například uniformy generálů, neboť jsem bral pruskou modř a dekorace pozlacoval. Později jsem začal kreslit podle přírody, nejprve zříceniny starého hradu. Ve škole naproti tomu byla známka z kreslení dosti prostřední.“ Jak často se v životopisech slavných umělců opakuje obdobný údaj; výrazný talent, prosazující se už v malinkém dětství, se nedá spoutat školními drezúrními osnovami a předpisy, zdá se neukázněný, neposlušný a nezřídka budoucího mistra hodnotí učitelé přesně naopak – jako nešikovného a v příslušném oboru nenadaného.

 

Snem rodičů bylo, aby se Otakar stal (podle vzoru svého dědy) učitelem. Po ukončení třetí třídy měšťanky měl studovat na učitelském ústavu v Brně, kam ho otec přihlásil. Tehdy se Otakar vzepřel – chce být malířem. O podporu svého rozhodnutí moudře požádal rodinného přítele Viléma Dokoupila. Ten rodiče přesvědčil o synově talentu, a tak Otakar dostal svolení studovat na kamenické škole v Hořicích, kterou Dokoupil jako ředitel vedl. Po roce se začínající umělec přihlásil na Akademii výtvarných umění do Prahy a byl přijat k Josefu Václavu Myslbekovi. Roční přípravku absolvoval v malířském ateliéru a postoupil do třídy Václava Brožíka. Mnohem více než tento slavný mistr však Otakara Kubína inspirovali další vyučující – nebo zpoza konvence vyrušující – Vojtěch Hynais, Hanuš Schwaiger a Franz Thiele. Právě Thiela, u něhož roku 1904 absolvoval, považoval za pedagoga, který nejvýrazněji zapůsobil na utváření jeho osobitého malířského rukopisu.

 

Po návratu do rodných Boskovic se sblížil s dalším slavným rodákem, o málo mladším, Karlem Absolonem. Speleolog využil Kubínova kreslířského tahu k pořízení dokumentace při svých objevech v Moravském krasu. Kubínovy kresby šly dobře na odbyt, stejně jako rozměrnější krajinky, které v tomto období namaloval. Z tohoto výdělku si mladý umělec zaplatil cestu do Antverp, kde chtěl pokračovat ve studiích. Rubensova Akademie ho však příliš nenasycovala, odešel tedy do Paris a dál na jih do Itálie. Středomoří do značné míry určilo charakter jeho další krajinářské tvorby, přesněji řečeno jeho slabost pro světlé barvy. Neméně ho v tomto směru ovlivnili i francouzští malíři. Doma si roku 1906 zbudoval z boudy první ateliér; byla to primitivní vepřovicová stavbička s lepenkovou střechou a třemi nevelkými okny, kterou vybudoval na zahradě rodičovského domu a nazval ji příznačně Kutloch. „Vchod do boudy byl obrostlý planou révou, asi psí víno, skýtající v loubí chládek,“ vzpomíná jeden z malířových přátel. „Uvnitř budovy bylo vše prosté. Zem upěchovaná, strop i stěny nalíčeny a jen modré proužky květů byly ozdobou, …zelená pohovka, křeslo, skříňka, něco obrázků, knihy a malířské potřeby, to byl veškerý inventář ateliéru. Zde trávil Kubín mnohé chvíle hořkosti i veselí. V boudě samotařil, ale vpravdě málo maloval.“

 

V letech 1907 a 1908 se malíř zúčastnil dvou významných pražských výstav, které šokovaly a provokovaly. Nejprve to byla výstava Osmy a potom Spolku výtvarných umělců Mánes, přičemž v obou případech vyvolaly Kubínovy obrazy doslova protichůdné reakce – řetěz odporu i grimasy obdivu. Malíř však zůstal přesvědčen o správnosti nastoupené umělecké cesty, posílením jeho záměrů se stala nová návštěva Paříže a zejména díla Vincenta van Gogha a Paula Cézanna. V roce 1909 zasáhl do Kubínova života podruhé Vilém Dokoupil. Malíř jej požádal o pomoc při získání pedagogického místa a Dokoupil, který byl tehdy zaměstnancem ministerstva školství ve Vídni, ho doporučil za asistenta kreslení na c. k. průmyslové škole v Praze u profesora Aloise Boudy. Existenčně zajištěný umělec se v té době také oženil s Blaženou Katzovou. Klidný rodinný život však trval pouhé tři roky; přitom i to bylo jenom zdání. V jeho nitru panoval stálý nepokoj pramenící z mučivé potřeby dál hledat sama sebe, hledat přirozenější způsob sebevyjádření, malovat jinak než doposud.

 

Roku 1912 opustil zajištěnou existenci v Praze a odstěhoval se do Paříže. Hmotnou i morální oporou v prvních letech pobytu v zahraničí se Kubínovi stal Hervarth Walder, který jeho obrazy zařazoval do výstav berlínského spolku Sturm a uspořádal mu i samostatnou výstavu. Situaci mladých manželů značně zhoršila první světová válka. Přerušila spojení s H. Walderem a vedla k internování Kubínových v cizineckém táboře v Bordeaux. Po čase se paní Blaženě podařilo dosáhnout propuštění a získat job na úřadě českého zahraničního odboje v Paříži. Vzala na sebe starost o existenční zajištění, a umožnila tak svému choti věnovat se nerušeně umělecké práci a studiu. Respektovala jeho umělecké kreativní ambice natolik, že ani v době těhotenství, kdy musela odejít ze zaměstnání, nedovolila, aby přijal řemeslnou práci a kreslil modely pro módní žurnál. Její skálopevná buldočí víra v manželovo umění byla pro Otakara Kubína nejcennější oporou v těchto nelehkých dobách.

 

Po válce se to celé změnilo. Po výstavě Salón nezávislých roku 1919 a samostatné výstavě Kubínových kreseb (věnoval se jim ve válečných letech hlavně z nedostatku finančních úspor na malířské vybavení) se umělce ujal obchodník s obrazy Adolphe Basler. Na základě dlouhodobé smlouvy mu malíř prodával své obrazy a kresby a získal tak pravidelný, i když zatím nepříliš vysoký příjem. Zkušený obchodník vystihl velmi exaktně, že Kubínova popularita se mnohonásobně zvýší a ceny lacino získaných obrazů se budou astronomicky podražovat. O růst umělcovy popularity se i sám postaral oslavnými články v tisku a zajištěním zakázek k ilustrování významných slovesných děl. Umělecké úspěchy Otakara Kubína jsou však vykoupeny rodinnou tragédií. V roce 1919 ulehl do věčného spánku malinký synek Pascal a za necelý rok po něm zhynula steskem paní Blažena. Zoufalý umělec se svěřuje v dopise matce do Boskovic: „Můj duševní stav je na pokraji zbláznění. Míra mého neštěstí nechce být dovršena. Právě v tuto chvíli, kdy se nám předvedla možnost nejkrásnější epochy jednoho článku kusu z lidstva – moje úspěchy v Paříži a Londýně mně zaručily krásný pohádkový příjem, má dobrá žena, které vděčím za všechno, nemá vidět a nemá sklidit ovoce naší píle.“

 

Uklidnění nachází v jihofrancouzské přírodě. Krajinomalba dvacátých let dvacátého století je nejosobitějším obdobím Kubínovy umělecké tvorby a založila slávu jeho jména. Hlavním motivem obrazů těchto let je provensálská krajina, ale ne ta populární, turisty houfně navštěvovaná Provence, ale její malý zapadlý kout skrytý v samém podhůří velehor. Říká se mu Basses–Alpes, Nízké Alpičky, a je to kamenitý, sluncem vyprahlý a ke svým obyvatelům drsný kraj, kde je každý kousek obdělané půdy vykoupen úmorným odstraňováním kamenů, které pak tvoří zídky na okrajích políček. Zdánlivě nezajímavá krajina je pro malíře zahalena jakousi melancholií, ztichlým smutkem, který korespondoval s jeho senzitivní povahou i momentálním duševním truchlení. Hledání klidu, které sem dovedlo Otakara Kubína, se působením krajiny mění v touhu po neměnnosti a stálosti, za níž se ukrývá neustálá obava z další potkané nepřízně osudu. Jasné, ale nikdy křiklavé, nýbrž lyricky tlumené barvy, stráně porostlé trávou a levandulí s osamělými dřevinami a křovisky, kamenitá políčka – to je provensálská krajina Kubínových obrazů.

 

Tady shledal za účinný a potřebný svůj druhý domov. Spojení s Paříží nepřerušil, ačkoliv stále více času trávil v Provence. Svůj pařížský ateliér zrušil až v polovině třicátých let, ale od roku 1925 se trvale usadil v Simiane. To už byl tři sezóny podruhé v ráži a v ráji ženat s tou vyvolenou družkou a rok majitelem starého měšťanského domu ze 17. století, který s manželkou Berthe Chaixovou koupili. Místní obyvatelé této budově říkali zámek. V roce 1938 zakoupil Otakar Kubín ještě středověký hrad z 12. století Caseneuve. V Simiane a na hradě Caseneuve pak prožil třicet let života, nepočítáme-li občasné návštěvy Paříže a letní úlevně ozdravné pobyty v Itálii. Právě Itálie, charakterem krajiny podobná, ale přece jen chlazená mořem, mu poskytovala útočiště, když se v létě život v Provence stával dusnem a slunečním pražením nesnesitelný a dehydrovaným i nebezpečný.

 

V roce 1937 navštívil Československo, zajel se pokochat na Moravu, léta druhé světové války prožíval na své francouzské adrese.

 

V roce 1951 se Otakar Kubín rozhodl vrátit se do vlasti. Bylo mu šedesát sedm let. Je těžké vystopovat všechny pohnutky, které ho k tomu vedly. Hlavní roli patrně sehrál emigrantský stesk po místech svého mládí. Netajil však ani svoje sympatie ke snahám budovat a zušlechťovat poválečné Československo. K tomu musíme připojit i malířovu deziluzi (ačkoliv jím samým nikdy příliš nepodotknutou) z celkového vývoje francouzského výtvarného umění. Kubín jasně inklinoval k novoklasicistickému proudu francouzského malířství, ale vývoj již směřoval jinam a on zůstal stranou mainstreamu. Od svého návratu do Československa si možná sliboval i rozvíření zájmu o své umění i svou osobu.

 

Přijel v listopadu 1951 – nejdříve pokusně na jeden měsíc; podívat se, zjistit možnosti návratu. Záhy si pobyt prodloužil na celý rok a pak už setrval. Přijal československé státní občanství (nezapomeňme, že z vlasti vylétl ještě za Rakouska–Uherska a od roku 1925 měl francouzské státní občanství) a usadil se ponejprv´ někde v Praze. Doma dosáhl výrazného uznání, dokazuje to jmenování zasloužilým umělcem roku 1956 a udělení Řádu ten to umí o dva roky později. Snažil se o návrat do české krajinomalby, což ho přivedlo do rodných Boskovic. Střídavě pak pobýval v Praze a v Boskovicích, které mu měly nahradit jeho milovaný provensálský kout. První dva roky maloval jen svou rodnou krajinu, Boskovicko na ten nejlepší způsob, Vysočinu, a podepisoval se důsledně českou podobou svého příjmení – Kubín. Jenže bývalá sláva malíře „Coubina“ nedávala spát známým a sběratelům, kteří se potřebovali pochlubit aspoň jedním plátnem provensálské krajiny z malířova nejslavnějšího období. Začal proto dělat kopie sebe sama, vytvářel variace na své produktivní produkty z dvacátých a třicátých let a signoval je znovu „Coubine“. Natropil tak značný zmatek ve svém díle i v hlavách sběratelů a odborníků, kteří leckdy považovali obrazy tvořené v Čechách o plných třicet let později za díla meziválečného období.

 

Příčinu francouzských reminiscencí Otakara Kubína však nemůžeme hledat v ziskuchtivosti nebo umělecké ješitnosti. Rozhodující pohnutkou jejich vzniku byl stesk po Francii, touha starého malíře po prosluněných koutech líbezné Provence. To ho také nakonec přimělo k návratu do jeho druhé vlasti. Posledních pět let života strávil opět na adrese v Provence. Zemřel v Marseille ve věku úctyhodných osmdesáti šesti let.

 

Jeho celoživotní dílo i krédo dokazují, jak Kubín nepřestával být do morku kostí českým panem malířem. Jeho malířský rukopis se vždycky vyznačoval slovanskou měkkostí a citlivostí, kterou si uvědomovali i francouzští výtvarní kritikové. Celou dlouhou řadu let, která strávil ve Francii, si dopisoval s předními osobnostmi české pokrokové kultury. Za všechny připomeňme alespoň kyprou korespondenci s Jirkou Karáskem ze Lvovic. Kromě účasti na výstavách v Paříži, Berlíně, Amsterdamu, Lyonu a v Monte Carlu, na nichž se jeho obrazy setkávaly s díly Chagallovými, Kokoschkovými, Matissovými a Picassovými, obesílal i pražské výstavy a spolu s jinými českými umělci se účastnil jejich zahraničních výstav, jako například roku 1927 v Berlíně, kde se jeho práce objevovaly vedle obrazů Václava Špály, Josefa Čapka, Rudolfa Kremličky, Alfreda Justitze, Josefa Lady vánočně jen sporadicky nebo vůbec ne. Kubínovo dílo patří plným právem do českého výtvarného umění stejně tak výrazně, jako je jeho meziválečná tvorba řazena do dějin malířství francouzského.

 

 

 

EDSON ARANTES do NASCIMENTO–PELÉ  

 

  21.10.1940  TRÊS CORAÇÕES    a rozdýchal i tu v závěru dost emotivní nakládačku Němců družstvu Argentiny na MS konaném v Brazílii 2014…  finále 1:0 pro Evropany.

 

 

Finále mistrovství světa v kopané při kýžených proměněných šancích, jo, zaskóruj tady perně melodramaticky napínavě střelhbitě melodicky – ukaž, co je v Tobě, když se v roce 1970 v Mexiku rozhoduje o zlaté medaili mezi celky Brazílie a Itálie. Brazilci jsou ve vrcholné formě, hrají tvořivý, jiskrný, ale současně potřebně organizovaný fotbal, což dřív nebývalo zvykem. Svou skvělou techniku podřídili potřebám celku. A pak, mají ve svém centru nejlepšího fotbalistu, jaký kdy pobíhal za míčem po trávnících této kulaté planety – symetrického Pelého. Ne nadarmo se povídá, že s ním vedou 1:0, ještě než se začne hrát. Skutečného fotbalového krále, o jehož hře bylo mnoho vypovězeno, ale o němž lze jednoduše sesumírovat, že uměl, cokoliv si zkusil. Tak jako si mnozí geniální hlavičky na svět přinesly mimořádné dispozice pro určitý obor lidské činnosti a umocnili talent pílí, jako hlavičkou sirky škrtneš si každý den objevováním novot, přinesl si Edson Arantes do Nascimento vzácnou souhru dovedností – cit pro balón, odhad, přehled, mimořádné periferní vidění, rychlost, atletickou výbušnost a radost plynoucí i z vlastních chyb, neb v chybách je i fajnšmekr fajnšmekrovatější, více ligový a více lidový kujón dobré nálady.

 

Běží patnáctá minuta zmíněného finále, po levé straně chvatně uniká soupeřům Rivelino, jeho centr se snáší přesně do místa, kam nabíhá Pelé, výskok, hlavička a příznivci Brazílie na Aztéckém parádním stadiónu i celý národ doma se dávají unést nepopsatelným pocitem blaha. Ale houževnatí Taliáni ještě do poločasu stihnou vyrovnat skóre a zchladí euforii odvetnou brankou. Po přestávce však ovládla hrací plochu brazilská samba, hudba rovná se radost dvou tanečníků opačného pohlaví minimálně, nespočet příznivců samby maximálně. Pod náporem neustálých, rychlých, vtipných, košatých kombinací se začíná obrana Italů hroutit. Pelé není k udržení a předvádí veškeré své dovednosti. Z jeho nádherných akcí a přihrávek se rodí jedna šance za druhou. Gerson upravuje na 2:1, a potom zúročují přihrávky Pelého do vyložených pozic Jairzinho a Carlos Alberto na konečných 4:1. Gejzír radosti Brazilců na stadiónu a zejména doma od Rio de Janeira, Sao Paola, přes hlavní město Brasílii až k horám a pralesům pradávných indiánských obyvatel v západní části vzácné zeměplochy není k utišení. Žlutá barva vlajek, košil a triček zaplavila hrací plochu a pořadatelům dalo řádně zdlouhavě zabrat, než vyklidili obdélník, v němž mohli vítězové převzít do trvalého vlastnictví Zlatou Niké, protože ji vyhráli do třetice všeho dobrého z historie a splnili tak sen několika generacím příznivců hry, kterou Brazilci tolik milují. V té chvíli nejcennější klenot země se jednu chvíli objevuje i v rukou hráče, který se o triumf zasloužil strhujícím nasazením své obětavosti – Pelého. V tom okamžiku oslavná vřava dosahuje maxima. Ohlušující kakofonie píšťal, bubnů, petard a lidských hrdel posilněných od plic emocemi zdraví slavné aktéry obíhající kolem hřiště. A všichni hledali v tom rozjásaném klubku pohledem menšího muže snědé pleti a děkovali mu ze svých hrdel za největší sportovní výkon, zážitek v jejich životech, které žijí jako vzácnou kompozici jazzu potěšujícího dar jejich života.

 

V nenáročném, nehonosném domku fotbalisty Dondinha v malém městě Três Corações se 23. října 1940 narodil špunt, kterému sudičky přály happy birthday. Jak to už u otců, kterým se nikdy nezdařilo splnit si životní cíl bývá, v případě Dondinha, stát se oblíbeným ostříleným fotbalistou, snil o tom, že syn to za rodinu dokáže. Otec Pelého nebyl špatný hráč, ale na slušnou životní úroveň jeho umění nestačilo a potloukal se jako profesionál od klubu ke klubu. K představě, že malý Edson se jako fotbalista proslaví, se velmi upnul. Pelého matka, paní Celesta Nascimento, sledovala tyto naděje s velkými obavami, užila se svým chotěm až příliš mnoho bídy a nakonec byla dokonce potěšena, že po jednom velkém nezdaru se kopané vzdal a stal se učitelem na obecné škole v Três Corações. Neměl sice velký, ale zato pravidelný plat a pětičlenná rodina měla chudý, ale pěkný domov.

 

Zpočátku neměl otec na syna příliš času. Do kopané ho však nutit nemusel, zapracovaly hravé geny. Byla to vlastně jediná zábava kluků z celého městečka a malý Edson se pletl větším klukům do hry a snažil se zasáhnout míč už v době, kdy ještě ani neuměl pořádně běhat.

 

Sotva trochu vyrostl, stal se mu balón, samozřejmě že obyčejný hadrák vyrobený ze starých ponožek vyplněných novinami, jedinou kratochvílí. Brzy dosáhl ve výrobě hadráků velkého věhlasu, takže za ním přicházeli chlapci ze širokého okolí s potřebným materiálem, aby jim vyrobil „závodní“ kvalitní míč. Stal se uznávaným organizátorem pouličních soubojů, kapitánem. Méně již jeho umění i častou absenci zaviněnou zápalem hry překvapit soupeře nešetrnou lekcí bystrosti obdivovali jeho učitelé. Ale otec často pozoroval malého Edsona při hře a s hrdostí zjišťoval, že má mimořádné nadání někam to dotáhnout.

 

Jak přišel Edson k přezdívce „Pelé“ není spolehlivě objasněno, jisté je, že si přinesl už od dětství. Údajně jednou, kdy pouliční uličníci hráli „peladu“ – bosou kopanou, začali na něho pokřikovat Pelé. V portugalštině takové slovo neexistuje a nelze odvodit ani jiný význam, než „rychlonožka naboso, rychlá trefa, rychlá přihrávka“. Protože peláší. Zbývá nám ve slově vzájemná fůze rychlostní chůze s peladou.

 

Pelému brzy jeho vrstevníci z ulice ani městečka nemohli stačit, byl to sportovní drak neuvěřitelný exemplář, a tak uskutečnil svůj první velký přestup – do pouličního klubu „sete de Setembro“ (symbolika sedmého září), který působil ve městě Baurú. Kluci v Baurú na tom byli líp. Na ulicích byl jen malý ruch a tam si mohli, stejně jako na volných parcelách, bez starostně začutat, jak jen chtěli. Pelého klub „sete de Setembro“ se stal pro ostatní kluby v Baurú s drakem brzy postrachem.

 

Starosta Baurú, nadšený příznivec fotbalu, pouliční klub podporoval a dost často zápasům přihlížel. První „mistrovství města“ bylo pro chlapce v Baurú velkolepou senzací. Mužstvo „sete de Setembro“ obsadilo na turnaji druhé místo. Už v dalším roce zdolalo v rozhodujícím utkání obhájce, kteří měli ve svých řadách několik chlapců až o čtyři roky starších.

 

Pouliční klub nebyl pro Pelého právě nejlepší společností. Spoluhráči pocházeli většinou z chatrčí chudiny, která žila v odstrašujících poměrech. Denně měli na očích špatný příklad. Černošské matky s mnoha dětmi trpěly nespravedlnost a ústrky od občanů hladem, otcové propadali pití. O děti se prakticky nikdo nestaral.

 

V rodině Pelého vládly ve srovnání s tímto velmi spořádané podmínky. U Nascimentů se nikdy nekouřilo svinstvo a červené vínko se podávalo jen jako lahodný doplněk k jídlu. Jako kapitán pouličních turnajů si Pelé vybíral jen takové hráče, kteří nekouřili.

 

Na konci čtvrté třídy musel Pelé se školou seknout: nedostavil se ke zkouškám a hned bylo zle. Šel tedy do učení k ševci, u kterého si vydělal dolar měsíčně. Nějaké kapesné dostával ještě jako čistič bot. Už za měsíc mu mistr věnoval pár starých ošoupaných kopaček. Pelému se vyplnilo jeho nejtoužebnější přání. Pyšně se představil se svými „novými“ kopačkami u Luisitania Futebol Clube de Baurú. Zařadili ho do žákovského družstva, a to dobře udělali.

 

První příležitost ke kariéře se naskytla, když bývalý špičkový hráč Valdemar de Brito, blízký přítel rodiny do Nascimento, postřehl chlapcovy reakce, vlastnosti, fotbalové devizy. Byl přesvědčen o jeho síle divoké posily v akci born to be wild a dal podnět k přestupu do Baurú Atlético Clube, kde zrovna trénoval. Tak se stal Pelé jeho oblíbeným chráněncem. Byl přesvědčen, že čtrnáctiletý Pelé je schopen hrát v první lize. Se souhlasem otce Dondinha ho vzal do Sao Paula, a tam ho předvedl největším klubům Palmeiras a Corinthians. Nikdo se však o chlapce nezajímal. Rovněž návštěva v klubu Bangú v Riu zůstala nevyužita. Konečně měl de Brito bingo: Pelého přijal FC Santos.

 

„Hraj tak, jak si hrával na ulici. Se stejným nadšením a lehkým srdcem, a pak všechno půjde samo.“ Když k sobě lnou kvalita duše s kvalitou hry, hra s duší se doplňují a vznikne kavalírská podívaná snadno. Kolo má duši, míč má vzduch uvnitř jako duši. S těmito slovy se rozloučil se svým tehdy patnáctiletým žákem.

 

Trenér Santosu Lula hlídal Pelého jako oko v hlavě. Ubytoval ho v tréninkovém táboře Vila Belmilro a velmi rychle zajistil uzavření smlouvy. Zaručovala Pelému 6 000 cruzeirů měsíčně, byt a stravu zdarma. I když hrál Pelé nejprve v dorosteneckém a později v okresním amatérském družstvu, trénoval pod vedením Luly s prvoligovými profesionály. Už v prvním utkání amatérů se vyznamenal jako střelec. Nic už nemohlo zadržet Pelého na cestě mezi nejlepšími. Sotva šestnáctiletý fajnšmekr byl trenérem Lulou zařazen do kombinovaného mužstva, které vyhrálo v Cubatau v jednom přáteláku 6:1. Poprvé hrál Pelé vedle Zita a Dorvala v oficiálním utkání za FC Santos. Z šesti branek vstřelil čtyři. O něco později sehrál své první mezinárodní utkání. Švédský klub AIK Stockholm, vracející se z Buenos Aires, přerušil cestu v Santosu. Skandinávci podlehli náporu 0:1. Pelé se líbil a Lula se už nerozmýšlel a postavil Pelého i v následujících ligových zápasech. V sezóně 1957 dřel FC Santos, aby získal své třetí prvenství ve skupině Sao Paulo. Pelého jméno zdomácnělo v tisku. Brazilští sportovní komentátoři jsou kritičtí, Pelé však obstál na jedničku. Vzbudil pozornost těch, kteří sestavovali národní manšaft. Po nezdaru na mistrovství Jižní Ameriky v Limě se spěšně hledala nová želízka v ohni, škrtni sirkou a dokaž využít šance, proměnit šance. Zbývalo jen osm měsíců do mistrovství světa ve Švédsku, vyhlášené vlasti Vikingů.

 

Pelé byl v té době na dovolené u svých rodičů v Baurú. Rozhlasová stanice Panamericano ze Sao Paula oznámila nominaci proti Argentině. V rodině do Nascimento nevěřili svým uším, když slyšeli jméno Pelé s hvězdami Niltonem Santosem, Mazzolou, Zitem a Bellinim. Fotbal byl tenkrát o sympatických hráčích a sympatických bojovnících s duchem.

 

Pelé v národním mužstvu, to je gól! V malém městě se tahle bomba šířila jako oheň. Dondinhův domek byl obležen spoustou známých a zvědavců. Jak Pelé později vyprávěl, nemohl rozčilením tehdy spát. „Jsem schopen ten úkol splnit?“ vrtalo mu hlavou. Nedovršil ještě svou sedmnáctku věku!

 

Ke svému prvnímu mezistátnímu utkání nastoupil Pelé na stadiónu Maracaná proti Argentíně. Sice až v druhém poločase, nervy měl z toho nejisté, to víte, roztřesená kolena, vždyť v ochozech skandovalo a projevovalo se naráz 150 000 diváků. Ale jakmile se párkrát potkal s míčem, vzpomněl si na fantastická de Britova slova a zcela splynul se hrou. Vyrovnávací branku, kterou vypálil a proměnil úžasnou technikou, přijali diváci s obrovským potěšením, strašně ji tomu černému reprezentantovi přáli…

 

*

 

Brazilci ještě nechyběli na žádném šampionátu a vždy byli ozdobou turnajů. Fajnšmekříci velkého fotbalu velkých fotbalových srdcí. Konečný efekt jim však dosud jen o vlásek unikal. A přitom tolik toužili odčinit „potupu“, která je potkala v roce 1950, kdy na domácí půdě prohráli finálový zápas s Uruguayí.

 

Teď po osmi letech měli ve Švédsku znova svoji příležitost jistou. Zahájili slibným vítězstvím 3:0 nad Rakouskem. V dalším zápase však kapitán Anglie Billy Wright spolu s brankářem McDonaldem ubránili brazilský nápor nejen na nervy a udrželi nerozhodný stav 0:0. Postup teď mohlo Brazílii zajistit jen vítězství nad Ruskem, který tu hrál (světe, div se) také dobrou a účelnou kopanou.

 

V té chvíli si kulaťoučký brazilský trenér Vicente Feola Filho asi v duchu říkal: „Děj se vůle boží – a prozřetelně na hřiště vyslal dvě zbrusu neokoukané tváře. Pravé křídlo Garrinchu a levou spojku Pelého. Za tento krok ho později velebila celá Brazílie včetně indiánské populace.

 

Už první minuty připomínaly brazilskou sambu v nejdokonalejším podání. Tři nastřelené tyče a ve třetí minutě vedoucí branka. Mužstvo Ruska a vodky se nedostalo ani k protiakci. Brazilci s přibývajícím časem zesilovali ehm tornádo, skvělý Jašin měl co dělat, aby udržel výsledek na přijatelné mezi – 0:2.

 

Také ve čtvrtfinálovém utkání Brazílie – Wales se hrálo jen na jednu branku a pouze zázraky Jacka Kelseye, Merlinsky střežícího branku Walesu, vedly k výsledku 1:0. Autorem branky byl uvolněný a zapálený čiperka Pelé. Ten pak v semifinále s Francouzi dosáhl hat–tricku a ve finále vstřelil Švédům dva z pěti brazilských gólových šlupek.

 

Ve finálovém utkání se Švédy překonala hra Brazilců všechno, co dosud bylo v kopané předváděno. Jen tři minuty snad mohl někdo uvěřit na zázrak, když Liedholm střelou z hranice pokutového území vypálil vedoucí gól Švédska. Za tři minuty však Vavá hladce vyrovnává a od této chvíle existovalo na hřišti jen jedno družstvo. Garrincha nevyzpytatelně pernými kličkami obcházel své strážce a posílal do pokutového území jeden lepší centr vedle další a další šance. Z jeho servisu také padly obě první branky.

 

Po změně stran přišly velké chvíle Pelého. Jako lasička proklouzával švédskými řadami, klamal tělem, zasekával míče, posílal nádherné přihrávky (chyť si to, dovedo od Švédské reprezentace) do volného prostoru (že bys nemohl všemu šéfovat, hm?), krátkými narážečkami vrážel klíny do severského obranného valu. Střílel levou i pravou rychlonožkou, vyhrával souboje hlavou. Všechno s náramnou nonšalantností, lehkostí, samozřejmostí, jako kdyby hrál s bosými kamarády někde na Capacabaně pro radost slečen před projevy nejbližší smyslné slibné noci.

 

V těchto rozhodujících chvílích se zdálo, že kopaná už asi nemůže nabídnout nic krásnějšího. Vedle pořádně urostlých potomků Vikingů vypadal Pelé jako drobotina, školní dorost, ale fotbalově už byl gigantem před další proměněnou šancí. Dvěma brankami ve druhé půli zvýšil vedení Brazilců, které ještě přikrášlil pátým gólem Zagalo. Budiž však popravdě řečeno, že v tu červnovou neděli by neobstálo v boji s Brazilci žádné mužstvo na světě, prozřetelná boží prostoto.

 

Když ukončil rozhodčí tento festival brazilské fotbalové chlouby a skončil muka Seveřanů v očích světa, seskupili se Brazilci před hlavní tribunou. V té chvíli, opřen o Didiho a Gilmara, se Pelé najednou rozplakal. Byly to dětské slzičky štěstí z naplněného snu. Byl ještě chlapcem. Vždyť mu v té době nebylo celých osmnáct.

 

Konečně se tedy Brazilci stali pány fotbalového světa. Získali titul způsobem, který nenechal nikoho na pochybách, že šampiónem je nejlepší z nejlepších. Jedenáctka: Gilmar – Djalma Santos, Bellini, Orlando, Nilton Santos – Zito, Didi – Garrincha, Vavá, Pelé, Zagalo přinesla fotbalovému světu pořádnou podívanou – i nový herní systém 4–2–4.

 

O čtyři roky později se hrálo mistrovství světa v Chile. Nám přineslo obrovskou radost, ale Pelému, byť se Brazílie znovu stala mistrem, jen hořký pocit pelyňku. Zranění mu nedovolilo nastoupit a skórovat během finálového utkání, které Brazilci stvrdili výhrou i tak se slušným výsledkem 3:1. Za zmínku však stojí jedna událost z prvního utkání Československo – Brazílie v kvalifikační skupince.

 

„Stáli proti sobě jako dvě pevnosti. Navzájem se opatrně pozorovali a zkoušeli. Brazilci se tentokrát odhodlali dokonce k defenzívní hře s formací 4–3–3. Útočníci to měli těžké. Jeden zvláště. Pelé. Proti němu hrál tehdejší nejlepší záložník světa Josef Masopust. Souboje obou hlav slibovaly požitek.

 

Pelé začal hrát rychle a rázně. Chtěl zadní řady Čechoslováků překvapit nájezdy. Objevoval se v těsné blízkosti branky a přitom náhle zmizel z nebezpečného pásma soupeře a pohyboval se uprostřed hřiště. Neustále měnil místo a mistrně dirigoval hru. Klidně a uvážlivě, jako člen generálního štábu. Masopust ho nepřestával sledovat. Sotva však soupeř uvolnit jen malý prostor, už tam zahučela střela ze 30 metrů na Šrojffovu branku.

 

Náhle zůstal Pelé stát. Bez pohybu… jen na pár nicotných vteřin. Bolestí se sehnul. Málokdo to postřehl. Teprve když nereagoval na Didiho přihrávku, přerušil rozhodčí Schwinte hru. Pelé odkulhal ze hřiště.

 

Bolest, která ho měsíce sužovala, se ozvala. Teď mu to bylo jasné. Muselo se to stát právě při mistrovství světa, kdy jeho vlast potřebuje v každém utkání jedenáct dokonale trénovaných hráčů! Chvíli se pokoušel zranění rozpohybovat. Až po několika minutách mu přihrál Zagallo lehký míč. Zůstal stát před nohama Pelého na šířku dlaně. Okamžitě byl Čechoslovák Masopust u něj.

 

Na hřišti se nikdo ani nepohnul. Rozhostilo se hrobové ticho. Teprve Zitovo zvolání „přihraj meloun zpátky“ je přerušilo. Pelé však zůstával bez pohybu.

 

Masopust se lehce mohl zmocnit míče a založit útok svého družstva. Neudělal to. Nechtěl sebrat svému velkému soupeři příležitost poslat míč aspoň do zámezí. Pelé respektoval velkorysé gesto Čechoslováka a poslal špičkou míč za postranní čáru.

 

Po přerušení hry odvedl Masopust za potlesku a lesku v očích diváků Pelého ze hřiště.“

 

*

 

Ale čekal ho ještě mnohem horší zážitek, a to na MS 1966 v Anglii. Stal se tam obětí brutální hry, zákroků, které neměly s kopanou fajnšmekrů nic společného a sledovaly jen jediný cíl, vyřadit nejlepšího hráče Brazílie a světa z provozu. Až příliš se tehdy udělalo ze strany rozhodčích i v zákulisí pro to, aby se Anglie stala mistrem světa. A nejvíce na to doplatila právě jihoamerická kopaná. Argentince rozvrátil rozhodčí z Německých rovinek Kreitlein (? = pruhové lejno po obvodu kruhové?), a Brazilce hrubá urážející hra. Bezelstný Pelé uměl hrát nádherný fotbal, snad jen jediné neuměl tak jako třeba Bican nebo Platini – vyhýbat se faulům soupeře, zdárně předvídat jejich nečistý záměr. Pelé, on sám ani faulovat vědomě neuměl, když už někdy míra jeho trpělivosti přetekla únosnou mez, následoval na hony viditelný zákrok, který soupeři nemohl ublížit, a v tom je celá pointa dobrého hráče, dobrý hráč nikdy neublíží nikomu jako nějaký záludný a horlivý samolibý sráč.

 

V Mexiku v roce 1970 hrál Pelé na svém posledním mistrovství světa. Svému klubu FC Santos zůstal věrný po celou dobu své vrcholné kariéry. Teprve v jejím závěru přešel do USA. Z finančního hlediska to byl jeden z nejvydařenějších přestupů v historii kopané. Přechod Pelého do New Yorku znamenal velké oživení zájmu o kopanou v USA. I v tom splnil své poslání.

 

Pelé – král a zároveň svátek fotbalových utkání. Svět má a bude mít nové sportovní idoly. Platiniho, Real Madrid Club de Fútbol, přezdívaný jako bílý balet na trávníku (Los Blancos), přijdou ještě další jako ti letošní machři ze SRN, machbar – to zajisté dáš, kámo. Ale sotva příklad některého z nich přivede na plochy a hřiště tolik zvědavců jako jich přilákal Pelé. Zůstane největší, protože krom fotbalových kvalit měl i vzácné lidské vlastnosti – skromnost, slušnost, toleranci. Bratrství k pravidlům a lásku k pohyblivému míči.

 



Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter